-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:14744 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

باتوجه به وضعيت تهاجم فرهنگي وشرايط سياسي واجتماعي چه كنيم تاهم امر به معروف ونهي از منكر نماييم وهم اين عمل ما موجبات ناراحتي ديگران را فراهم نسازد؟
مردم در جامعه مانند جماعتي هستند كه در كشتي نشسته ،اگر كسي بخواهد جاي خود را در كشتي سوراخ كند وادعا نمايد كه من به ديگران كاري ندارم وفقط جاي خود را سوراخ مي كنم آيا ديگران مي توانند ساكت بنشينند وتماشا كنند ؟ از آنجايي كه آثار سوء يك خلاف اجتماعي تنها به خود افراد محدود نمي شود ونبايد از اين نظارت ملي كه همان امر به معروف ونهي از منكر است غافل شد ، بدون ترديد امربه معروف ونهي از منكر يكي از واجبات است وانجام آن هم مستلزم پرداخت يك سري هزينه هايي است كه براي ساير واجبات ديگر انجام مي گيرد وبنا بر آيات و روايات رسيده ارزش آن بلحاظ كاركرد اجتماعي در بعضي از مواقع به مراتب از بقيه واجبات بيشتر است به حدي كه امام حسين (ع) براي احياي اين فريضه جان عزيزش را در طبق اخلاص خدا مي كند. اما آنچه مهم است كه بدانيم انجام اين واجب داراي شرايط ويژه اي است كه در شرع مقدس همچون شناخت معروف از منكر ، احتمال تأثير ،احتمال تكرارآن از سوي شخص خاطي ، نبود ضرر وزيان جاني ومالي در برخي موارد 000 بيان گرديده است. حال پس از فراهم بودن شرايط ، نبايد از خاطر دور داشت كه زدودن برخي از مفاسد اجتماعي ، سياسي ، اقتصادي ، فرهنگي نيازمند تشكيلات منسجم و قوي است كه از حيطه فرد خارج است واين حكومت است كه با ساز وكار مناسب كه به همين منظور بوجود آمده اند جلوي مفاسد را بگيرد. وچنانچه چنين تشكيلات منسجم وخوبي نباشد بايد از طريق مذاكره ومكاتبه با دفتر رهبر معظم انقلاب ، بسيج و تشكيلات دلسوز جهت ريشه كن كردن آن اقدام نمود . پيوند با مسجد ، امام جماعت محل و مراجع تقليد نيز از بهترين ومناسبترين پايگاههاي مقابله با مفاسد اجتماعي است اما برخي از مظاهر منكر ومفاسد هم كه درحد محدوده شخصي افراد است بدون شك با رعايت شرايط آن وبا انتخاب اصلح ترين روش وتاكتيك بايد به اداي اين فريضه پرداخت. آنچه مهم است نحوه بيان وتذكر است كه مي تواند نقش مؤثري داشته باشدواولين گام هم در انجام اين واجب تذكر لساني و زباني است وهمين كه افراد خطاكار ، غافل ولاابالي بدانند كه چهره انسان يك چهره متذكر و هشدار دهنده وخيرخواه است سعي مي كنند جهت مصون ماندن از چنين تذكراتي رعايت معروف را بنمايند واگر امر به معروف ونهي از منكر باقصد دلسوزي وبه بهترين شيوه انجام شود بدون شك هم تأثير خواهد داشت وهم نگراني افراد وناراحتي انان چندان مهم نخواهد بود ودير يا زود خواهند فهميد كه آمر به معروف وناهي از منكر جز خير چنين افرادي را مدنظر نداشته اند.
شرايط امر به معروف ونهي از منكر بايد مرحله مرحله انجام پذيرد:
1- تنفر قلبي از كار زشت
2- بابيان خوش و گفتار دلسوزانه به اين نحو كه اول نقاط قوت شخصي خلافكار را گفته وسپس نقاط ضعف آن را جوري بيان كنيم كه منظورمان اين است كه نقطه ضعف از بين برود وتبديل به قوت گردد.
3- ومسائل منكر را با لطائف الحيل از او دور كنيم و مرحله سوم قهر كردن وچهارم با كلمات تند وگاهي به تهديد و000 درضمن متذكر مي شويم كه امر به معروف ونهي از منكر معمولاً طرف مقابل ناراحت ميشود . اما شما نبايد ناراحت شويد وحتي اگر دشنام ويا كتك هم خورديد بايد خوشحال بود كه واجب وامر الهي اطاعت وانجام گرفته است.
براي مطالعه بيشتر به منابع زير مراجعه نماييد:
نظارت ملي يا امر به معروف ونهي ازمنكر نوشته ابوالقاسم علي زاده حسن آبادي ، تابستان 1371 ، دفتر تبليغات اسلامي.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.